Friday, December 5, 2008

Pemuda Yang Berbakti Kepada Ibunya


Suatu ketika Nabi Sulaiman pernah memerintahkan jin Ifrit untuk menyelam ke dasar laut. Di sana jin Ifrit telah menenmui sebuah kubah yang ditatahi dengan permata putih. Kubah itu diangkat ke darat untuk ditunjukkan kepada Nabi Sulaiman. Setelah dibuka kubah itu didapatinya ada seorang pemuda tinggal di dalamnya. Kerana terlalu hairan, Nabi Sulaiman pun bertanya, “Siapakah engkau ini, dari bangsa jin atau manusia, bagaimana engkau memperoleh karomah seperti ini?.”
Pemuda ini menceritakan, “Dahulu aku ada seorang ibu yang sangat tua lagi lemah sehinggalah akulah yang menguruskan segala keperluan hariannya. Tangan ini telah mendukungnya, menyuap makanan ke mulutnya, membasuh pakaiannya, bahkan segala-galanya, sedangkan ibuku selalu mendoakan untukku. Antaranya doa yang sering diucapkan ialah, “ Ya Allah! Murahkanlah rezeki anakku, kurniakanlah dia kebahagian dan tempatkan dia di suatu tempat yang bukan di bumi atau di langit.”
Setelah ibunya meninggal dunia, dia berjalan di tepi pantai lalu bertemu kubah ini. Nabi Sulaiman bertanya lagi, “Bagaimana kamu makan?” Jawab pemuda, “Jika aku lapar, Allah akan menumbuhkan sebuah pohon di dalamnya begitu juga bila aku dahaga, maka akan mengalirlah air yang sngat bersih.”
Selesai menceritakan pemuda itu pun berdoa untuk kembali tinggal di dalam kubah itu. Demikianlah ganjaran bagi insan yang berjasa terhadap ibunya.

No comments: